NS Wandeling Vechtdal Ommen – Dalfsen

11 oktober 2011. NS Wandeling Vechtdal Ommen – Dalfsen
Voor foto’s zie: https://myalbum.com/album/hN84CVuzyJhJ

Verslag van deze wandeltocht.

Met de trein naar Ommen via Leeuwarden en Zwolle. Altijd een heel gedoe met in en uitchecken bij de verschillende spoorlijnen Arriva, Ns en Vechtdal. In Zwolle wilde het uitchecken niet. Ik kreeg geen contact met de paal. Een stem achter mij zie Meneer dat wil niet met een ID kaart. Ik keek naar mijn kaart en zag dat ik de verkeerd kaart in mijn handen had de ID kaart i.p.v de OV chipkaart. De stem achter mij was van de conducteur. van de Vechtdallijn. Later in de trein kwam hij er nog even op terug. Ik zag je wel modderen maar het lukt echt niet met een ID kaart. Aangekomen in Ommen half 11 eerst even een bakje koffie en daarna op pad. Vanuit het treinstation via landgoed “het Laar” de bossen in.  Prachtig paddenstoelen en mooie herfstkleuren. Het bos gaat later over in een beukenbos. Daarop een heuvel houden we even rust om een broodje te eten. daar ontmoeten 2 dames uit den Haag die ook het pad wandelen. Na het bos via Vilsteren naar de stuw Plaggemars en stuw Vilsteren. Daarna hebben we het mooiste gedeelte gehad en krijgen we een fietspad tot in Dalfsen. Daar drinken we koffie bij een Bakkertje om vervolgens weer de trein te pakken van half 3 naar huis.

Bijzonderheden volgens de beschrijving:

De Vecht
De Vecht is een 167 kilometer lange regenrivier die in Duitsland ontspringt. Het Nederlandse gedeelte is zestig kilometer lang. De rivier werd veel gebruikt voor
de handel van lokale producten zoals katoen, rogge, hammen en eieren, maar ook Bentheimer zandsteen voor de bouw van kastelen, kerken en kloosters. In Nordhorn
werden speciale schepen (vechtensomp) met weinig diepgang gebouwd. Als de waterstand niet hoog genoeg was, voeren de schippers in konvooi. Met tijdelijke
dammetjes werd het water op een bepaald traject verhoogd, zodat alle schepen weer een stukje verder konden varen. Begin vorige eeuw zijn tientallen bochten afgesneden en stuwen gebouwd om de afwatering te verbeteren. In de jaren 70 van de vorige eeuw werd een dijk van dertig kilometer aangelegd om de Vecht bij hoogwater binnen de perken te houden.

Vilsteren
Vilsteren is een eeuwenoud esdorp. Zo’n dorp ligt op een zogeheten es, een gemeenschappelijke hoger gelegen akker. Eromheen lagen woeste gronden waar schapen werden gehoed. Een esdorp bestond uit een brink en een
aantal boerderijen. De Bisschop van Utrecht gaf het Hof van Vilsteren in
1382 in ruil voor geld als onderpand aan ridder Herman van Vilsteren. Vanaf eind 18de eeuw werden door diverse opeenvolgende eigenaren de woeste gronden ontgonnen en het landschap rondom het dorp verfraaid. Er kwam een buitenplaats met een park, kerk, school, herberg, molen en nieuwe boerderijen. Tegenwoordig is Vilsteren een groot particulier landgoed dat zich uitstrekt van de Vecht tot ver ten zuiden van
de routekaart van deze NS-wandeling.

Dalfsen
Dalfsen werd al genoemd in 1231, maar kreeg in tegenstelling tot plaatsen als Ommen, Hardenberg en Gramsbergen, nooit stadsrechten. Waarschijnlijk kwam dit door de invloed van de heren van Rechteren, die op het aan Dalfsen grenzende landgoed woonden. Vlak bij het station ligt ‘de Zwevende Kei’ (2000), een oriëntatie Wandelnet Startpunt voor wandelend Nederland en ontmoetingspunt van landschapsarchitect Bas Maters. Een enorme kei balanceert op een scheve zuil, net als bij een ruïne uit de oudheid. Het betonnen kunstwerk op een opgeworpen heuvel rust op een stalen constructie die zeventien meter de grond in gaat. De dertig ton wegende kei en de zuil is gemaakt van spuitbeton.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s